Martin Bashir DID fake bank statements to deceive Princess Diana into giving Panorama interview – and BBC covered it up

SHAMED Martin Bashir DID fake bank statements to "deceive" Princess Diana into giving her bombshell Panorama interview, a damning report found today.

A probe was launched into Bashir and BBC bosses over how the then-unknown journalist managed to bag the 1995 royal scoop.

🔵 Read our Royal Family live blog for the latest updates


The six-month independent inquiry conducted by Lord Dyson today found the BBC "did not scrutinise" Bashir despite knowing he lied three times.

And it also confirmed the journalist commissioned fake bank statements and used “deceitful behaviour” to get the interview.

The scathing report also said the BBC "fell short of the high standards of integrity and transparency which are its hallmark".

And it revealed the corporation "without justification" had "covered up" Bashir's sensational lies.

What the report found:

  •  Bashir fabricated information to 'deceive' Princess Diana into giving 1995 interview
  • He commissioned fake bank statements and showed them to Earl Spencer
  • Lord Dyson rules Bashir 'acted inappropriately' in serious breach of code
  • BBC has admitted 'unacceptable failures' and apologised for 'clear failings'
  • The broadcaster 'fell short of what audiences expect' and failed with its 1996 inquiry
  • Bashir apologised saying the faking of bank statements was a “an action I deeply regret” but said it had "no bearing" on Diana's decision to do the interview
  • Lord Birt, director-general of the BBC at the time, says the BBC "harboured a rogue report" who "fabricated an elaborate, detailed but wholly false account"
  • The corporation will be stripped of awards for 1995 Panorama interview

Earl Spencer told previously how Bashir used forged bank statements to convince Diana to do the interview.

He said the papers wrongly showed two senior courtiers were being paid by the security services for information on his sister.

The false documents also gave the impression associates of the royal family were selling stories to newspapers.

Diana's brother said if he hadn't seen the bank statements he would not have made the introduction and the scoop wouldn't have happened.

He also claimed he was – falsely – told Diana was under surveillance and those close to her were plotting against her, all to make her feel increasingly paranoid.

The report found Bashir "deceived and induced" Earl Spencer – with former director-general of the BBC Lord Birt branding him a "rogue reporter".

Lord Dyson said Diana's brother was "not approached" by the BBC when questions were raised over the forged bank statements.

The broadcaster also accepted the account Bashir gave in a previous investigation as "truthful", the report found.

Lord Dyson said the failure to interview Earl Spencer was a "big mistake" and meant he could not have concluded "as he did, that Bashir was an honest and honourable man".

Bashir today apologised, saying getting the forged bank statements was a "stupid thing to do and was an action I deeply regret" but believes Diana still would have done the interview regardless and stood by the evidence.

The journalist was accused of ordering a graphic artist to fake two bank statements to obtain the interview after Diana and Prince Charles' divorce.

An ex-employee of Princess Diana’s brother complained to police he was named in fake documents allegedly used to gain access to her.

Alan Waller, who worked for Earl Spencer in security, said the papers falsely suggested he got money from newspapers and the security forces for snooping on Diana.

Scotland Yard confirmed in March Bashir won't face a police probe over claims he faked documents to secure the interview.

Former BBC director-general Lord Hall investigated Mr Bashir in 1996 after questions were first raised over how he secured the bombshell interview with Diana.

He said today he accepts the original inquiry into the interview "fell well short of what was required" and he was "wrong to give Martin Bashir the benefit of the doubt".

Lord Hall added: "I have read Lord Dyson's report, and I accept that our investigation 25 years ago into how Panorama secured the interview with Princess Diana fell well short of what was required. In hindsight, there were further steps we could and should have taken following complaints about Martin Bashir's conduct.

"I was wrong to give Martin Bashir the benefit of the doubt, basing that judgement as I did on what appeared to be deep remorse on his part. Throughout my 35-year career at the BBC, I have always acted in ways I believe were fair, impartial and with the public interest front and centre.

"While Lord Dyson does not criticise my integrity, I am sorry that our investigation failed to meet the standards that were required."

Bashir allegedly peddled 38 lies and smears to the princess to clinch his Panorama chat in 1995, in which Diana famously said: "There were three of us in this marriage".

She also admitted to her infidelity with Army captain James Hewitt, and questioned Charles’s suitability as king.

Bashir is also alleged to have told Diana she was being followed and that Prince Charles had been having an affair with Harry and Williams' nanny.

The lies are blamed for fuelling Diana’s fears about her safety and privacy.

Bashir quit the BBC on health grounds earlier this month, where he held the position of the broadcaster's religion editor.

The BBC has said he is too ill to be interviewed.

Responding to the report, Bashir said today: "This is the second time that I have willingly fully co-operated with an investigation into events more than 25 years ago.

"I apologised then, and I do so again now, over the fact that I asked for bank statements to be mocked up. It was a stupid thing to do and was an action I deeply regret.

"But I absolutely stand by the evidence I gave a quarter of a century ago, and again more recently."

Prince Harry, 36, and Prince William have both welcomed the inquiry.

In a break with precedent, William previously said in a statement: “The independent investigation is a step in the right direction.

"It should help establish the truth behind the actions that led to the Panorama interview and subsequent decisions taken by those in the BBC at the time.”



    Source: Read Full Article